Renale Denervierung

Erstellt am 16 Aug 2019 15:11
Zuletzt geändert: 16 Jun 2022 15:12

Die renale Denervierung, ein zwischenzeitlich für gescheitert erklärtes Konzept zur minimalinvasiven Behandlung der arteriellen Hypertonie, erhielt wieder Auftrieb durch neuere Studienergebnisse, die seit 2018 auf den diversen Tagungen der European Society of Cardiology vorgestellt wurden.

Mittlerweile gibt es auch unterschiedliche Katheter, um die sympathischen Nervenfasern in den Nierenarterien dauerhaft zu zerstören.

Der erste Katheter, von der Firma Medtronic aus Dublin/Irland, verwendete dafür Radiofrequenz­wellen. Der Katheter der Firma ReCor aus Palo Alto/Kalifornien verwendet Ultraschallwellen.

Die Radiofrequenzablation wurde maßgeblich von Michael Böhm von der Universität in Hom­burg/Saar entwickelt. Diese Methode hatte nach günstigen Ergebnissen in Pilotstudien dann in der ersten größeren randomisierten Studie (Symplicity HTN-3) enttäuscht.
Nach einer Fehlerdiskussion unternahm der Hersteller einen neuen Anlauf und mittlerweile wurden mindestens fünf randomisierte kontrollierte Studien mit einer Kontrollgruppe unter Scheintherapie durchgeführt.

Leitlinien

WebLinks

Literatur (chronologisch absteigend, aktuellste zuerst)

  • Schmieder RE, Mahfoud F, Mancia G, Azizi M, Böhm M, Dimitriadis K, Kario K, Kroon AA, D Lobo M, Ott C, Pathak A, Persu A, Scalise F, Schlaich M, Kreutz R, Tsioufis C; members of the ESH Working Group on Device-Based Treatment of Hypertension. European Society of Hypertension position paper on renal denervation 2021. J Hypertens. 2021 Sep 1;39(9):1733-1741. doi: 10.1097/HJH.0000000000002933. PMID: 34261957.

Aus medizin-informatischer Sicht sehr diskussionswürdiger Ansatz zur "Verbesserung" der Studienergebnisse.

Two recent randomized studies involving patients assuming (SPYRAL HTN-ON MED) or not (SPYRAL HTN-OFF MED) antihypertensive pharmacologic treatment, demonstrated the efficacy and safety of RDN using second generation systems for radiofrequency ablation. Another recent randomized study demonstrated that RDN with ultrasounds (RADIANCE-HTN SOLO) of the main renal arteries led to a significant BP reduction compared to the control group. These studies have once again raised the interest of the scientific community towards attempting to define the appropriate role of RDN in the treatment of hypertension. Nonetheless, larger and longer clinical trials will be necessary to draw further conclusions.

Fazit für die Praxis
Der Therapieeffekt der renalen Denervierung scheint neueren Auswertungen zufolge nicht ausreichend zu sein, um bei Blutdruckpatienten auf die medikamentöse Behandlung verzichten zu können.
Möglicherweise hatten bisherige Studien aber auch bloß keine ausreichende Stratifizierung von Respondern und Nonrespondern vorgenommen, womöglich können bei einer besseren Patientenselektion deutlichere Therapieergebnisse erzielt werden.
Bis Studienergebnisse vorliegen, sollte man interventionelle Verfahren als praxistaugliche Therapieoption nicht ganz abschreiben.

It should be emphasized that although population average changes in SBP were modest, the SD was large (i.e., SBP change overall at 36 months was 16.5 to 28 mm Hg). Hence, some individuals experienced SBP reductions of more than 30 to 40 mm Hg after this interval. Although these were not universally achieved, these data are consistent with occasional patients that have major BP reductions and can reduce antihypertensive drug requirements after RDN. How to identify those individuals who are likely to have clinically important benefits remains uncertain — and cannot be inferred directly from these registry data.

Overall, neither study conclusively moves the needle with respect to clinical practice, but both studies suggest that further investigation is both reasonable and required to determine the role for an invasive strategy in treating hypertension.

Enrollment was terminated for apparent futility before a sufficient sample for powered efficacy comparisons was enrolled. Safety assessments included all-cause death, renal failure, severe hypotension or syncope, hypertensive crisis, and renal artery stenosis.
By 6 months, decreases in SBP were greater for the denervation group, yielding between-group differences of -7.2 mm Hg (95% CI: -15.2 to 0.8 mm Hg; p = 0.08), -9.7 mm Hg (95% CI: -17.7 to -1.7 mm Hg; p = 0.02), and -11.4 mm Hg (95% CI: -19.2 to -3.7 mm Hg; p < 0.01) for 24-h, daytime ambulatory, and office measurements, respectively.

  • Lobo MD, Sharp ASP, Kapil V, Davies J, de Belder MA, Cleveland T, Bent C, Chapman N, Dasgupta I, Levy T, Mathur A, Matson M, Saxena M, Cappuccio FP; British & Irish Hypertension Society, the British Cardiovascular Society, the British Cardiovascular Intervention Society, the British Society of Interventional Radiology and the Renal Association. Joint UK societies' 2019 consensus statement on renal denervation. Heart. 2019 Oct;105(19):1456-1463. doi: 10.1136/heartjnl-2019-315098. Epub 2019 Jul 10. PMID: 31292190; PMCID: PMC6817707.

the joint UK societies still feel that further evaluation of this therapy is warranted and that RDN should not be offered to patients outside of the context of clinical trials.

Studien.


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