Adipositas Schulungsprogramme

Erstellt am 31 Jul 2018 19:46
Zuletzt geändert: 21 Aug 2021 11:31

ZEPmax

Team des ZEP
ZEP-Charakterisierung auf der BDEM-Webseite

Publikationen aus dem ZEP:

Methods
152 patients underwent lifestyle intervention with follow-up of 52 weeks. Non-invasive measures of obesity, metabolic syndrome, and liver steatosis, liver damage, and liver fibrosis were analyzed.
Results
Treatment response in terms of weight loss was achieved in 85.1%. Dysglycemia and dyslipidemia improved. The proportion of patients with fatty liver dropped from 98.1% to 54.3% (p<0.001). Weight loss >10% was associated with better treatment response (p=0.0009). Prevalence of abnormal serum transaminases fell from 81.0% to 50.5% (p<0.001). The proportion of fibrotic patients, as determined by the NAFLD fibrosis score, dropped from 11.8% to 0% (p<0.05). Serum levels of adiponectin improved with intervention.
Conclusion
Lifestyle intervention effectively targeted obesity and the metabolic syndrome. Liver steatosis, damage and fibrosis were ameliorated in this real-life cohort of morbidly obese patients - mediated, in part, by changes in the adipokine profile. Patients with weight loss of >10% seemed to benefit most.

DESIGN:
Prospective multicenter observational study in obese individuals undergoing a medically supervised outpatient-based 52-week treatment in 37 centers in Germany.
SUBJECTS:
A total of 8296 participants with a body mass index (BMI) of >30 kg m(-2) included within 8.5 years.
MEASUREMENTS:
Main outcome measures were body weight loss, waist circumference (WC), blood pressure, quality of life and adverse events.
RESULTS:
In females, initial body weight was reduced after the 1-year-intervention by 19.6 kg (95% confidence intervals 19.2-19.9 kg) and in males by 26.0 kg (25.2-26.8) according to per protocol analysis of 4850 individuals. Intention-to-treat (ITT) analysis revealed a weight reduction of 15.2 kg (14.9-15.6) in females and 19.4 kg (18.7-20.1) in males. Overall, the intervention resulted in mean reduction in WC of 11 cm; it reduced the prevalence of the metabolic syndrome by 50% and the frequency of hypertension from 47 to 29% of all participants (ITT, all P<0.001). The beneficial effects could be documented for up to 3 years and comprised significant improvement of health-related quality of life. The incidence of adverse effects was low; the only event repeatedly observed and possibly related to either the intervention or the underlying disease was biliary disorders.
CONCLUSION:
The present non-surgical intervention program is a highly effective treatment of obesity grades I-III and obesity-related diseases, and therefore, could be a valuable basis for future weight maintenance strategies required for sustained success.

Wissenschaftliche Übersichten, systematische Studien-Analysen


Die Beiträge in diesem Wiki zu "Erkrankungen und Behinderungen", gesundheitlichen Problemlagen und Indikationen erheben weder den Anspruch, umfassend noch hinsichtlich der Einsortierung in einer Rubrik immer unstrittig zu sein.
Die Beiträge sind aus sozialmedizinischem Blickwinkel und mit dem Schwerpunkt der sozialmedizinischen Begutachtung einsortiert. Aus der Einordnung in einer Rubrik resultiert weder eine Wertung noch eine objektive Feststellung hinsichtlich der Bedeutung einer gesundheitlichen Problemlage/Erkrankung.
Alle Darstellungen medizinischer Sachverhalte, Erkrankungen und Behinderungen und deren sozialmedizinische Einordnung und Kommentierungen hier im Wiki dienen nicht einer "letzt begründenden theoretisch-wissenschaftlichen Aufklärung", sondern sind frei nach Karl Popper "Interpretationen im Licht der Theorien."*

* Zitat nach: Bach, Otto: ''Über die Subjektabhängigkeit des Bildes von der Wirklichkeit im psychiatrischen Diagnostizieren und Therapieren''. In: Psychiatrie heute, Aspekte und Perspektiven, Festschrift für Rainer Tölle, Urban & Schwarzenberg, München 1994, ISBN 3-541-17181-2, (Zitat: Seite 1)

Alle medizinischen Aussagen und Informationen in diesem Wiki dienen nicht der medizinischen Beratung und können und sollen eine persönliche fachliche ärztliche Beratung nicht ersetzen!


Neue Seite anlegen

Sofern nicht anders angegeben, steht der Inhalt dieser Seite unter Lizenz Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License